К.Хорнигийн "Би-гийн онол"

   К.Хорни нь неврозыг олон талаар судалж, "Би" -гийн тохирох дүрүүдийг гаргасан. Түүнийхээр "Би" гэдэг нь таны оршихуйн, таний хүч чадлын гол цөм нь ажээ. Хэрвээ та эрүүл байвал би хэн бэ гэдгээ зөвөөр төсөөлж чадах ба дараа нь хүч чадлаа (өөрийн ухамсар) чөлөөтэй хэрэгжүүлж чадна. 



Мэдрэлийн өвчтөн нөхцөл байдлыг өөрөөр харж, төсөөлдөг. Невротик би нь үл ойшоогдсон бие ба идеал бие гэсэн 2 хэсэгт хуваагддаг. Бусад судлаачид "шилэнд-харж буй" би-г онолын үүднээс дэвшүүлсэн ба энэ нь чи бусдын харж буйг чи өөрөө бодох ажээ. Хэрвээ та орчин тойрноо хараад, өөр бусад таныг багтаахгүй байгааг мэдсний дараа та өөрийн дотоод би гэдэгт юуг авч үзэж байгаа чинь жинхэнэ та юм. Өөрөөр хэлбэл хэрвээ та зарим талд дутагдаж байвал тэр нь би ингэж амьдрах ёстой гэсэн тодорхой идеалууд байна гэсэн үг юм. Та идеал бие -г байх хэрэгтэйгээс гадуур бүтээдэг. Идеал бие нь боломжтой зорилгогүй бөгөөд энэ нь бодит бус ба эцсийн эцэст боломжгүй гэдгийг ойлгох хэрэгтэй. Тиймээс невротик хүн өөрийгөө үзэн ядах болон төгс болохыг хичээх зэргийн хооронд хэлбэлзэн савалж байдаг.

Хорни үүнийг дүрслэхдээ "хэрэгтэй гэдэгт буй харгис байдлууд" ба "ялалтын төлөө тэмцэж буй" невротик болох үл ойшоогдсон ба идеал биеүдийг хооронд нь тэгшилсэн.

Зохистой бие хүн "Би аятайхан, амь биеэ хайрлахгүй, нүгэлгүй байх хэрэгтэй" гэдэгт итгэдэг.
Түрэмгий бие хүн "Би хүч чадалтай, олонд нэртэй, ялагч байх хэрэгтэй" гэж хэлдэг.
Ганцаардмал(хөндий хүйтэн) бие хүн "Би бие даасан, зожиг, төгс төгөлдөр байх хэрэгтэй" гэж итгэдэг.
Эдгээр боломжгүй 2 биеийн хооронд хэлбэлзэж байх зуур невротик тэднийг жинхэнэ цөмөөс нь холдуулж, тэдний бодит хүч чадлаас нь хамгаалдаг.


Эх сурвалж :
George Boere - "Personality Theories"., 2006

Орчуулсан Л.Төрбурам